Rozbudowa infrastruktury rowerowej 2018

Co nowego w kwestii rozbudowy infrastruktury rowerowej 2018+ ? Jakie plany  i dlaczego tak długo to trwa?

Autor: Dariusz Bloch (Exspress Bydgoski)

Między innymi na te pytanie odpowiedział zastępca prezydenta pan Mirosław Kozłowicz w rozmowie z Błażejem Bembnistą – redaktorem portalu Metropolia Bydgoska.

Cytujemy najważniejsze wypowiedzi:

Skoro już mówimy o infrastrukturze – gorącym tematem jest infrastruktura rowerowa. Według mnie i wielu osób realizacja nowych dróg rowerowych idzie dość powoli. Miasto chwali się, że w zeszłym roku powstała infrastruktura na osiedlu Eskulapa, ale to jest inwestycja zapowiadana od wielu lat i związana z budową nowych ulic. Teraz zakończono przetarg na drogi wzdłuż ul. Grunwaldzkiej – po otwarciu ofert widzimy, że kwoty przewyższają zakładany budżet. Na realizacje zadania przy Łochowskiej i Wiatrakowej nie zgłasza się żaden chętny. Nasuwa się pytanie – co z pozostałymi pakietami? Co z ulicą Skłodowskiej-Curie, Śniadeckich?

MK: Inwestycje są opiniowane przez zespół do spraw polityki rowerowej. Analizujemy też kolejność ich realizacji. Ponadto, jak pan widzi, niestety ceny są wyższe niż zakładane w kosztorysach, albo po prostu nie zgłaszają się firmy na przetargi. Oferty dotyczące Grunwaldzkiej są sprawdzane – niewykluczone, że Zarząd Dróg jednak zarekomenduje, żeby to zrealizować. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że ceny na rynku budowlanym są teraz znacznie wyższe.

To może warto zwiększyć budżet na inwestycje, skoro jest to regularny problem?

MK: Jedno z drugim ma niewiele wspólnego, ponieważ wycena jest wykonywana na podstawie kosztorysu. Jeżeli ceny na poszczególne prace zwiększą się, zabezpieczenie środków będzie wyższe. Należy podjąć decyzję, czy pomimo wyższej ceny realizujemy inwestycje, ponieważ nie ma już szans na to, że kolejny przetarg wyłoni tańsze oferty.

Jeżeli chodzi o kolejność – mamy szereg inwestycji w mieście. Musimy patrzeć na wiele aspektów, również na organizację ruchu. Nie chcielibyśmy rozkopać wszystkich ulic, a i tak w najbliższych latach tak się stanie. Nie odkładamy tego – tak jak obiecywaliśmy, pieniądze są zagwarantowane w wieloletniej perspektywie finansowej i te pakiety będziemy sukcesywnie realizować. Poza tym, w pierwszej kolejności obecnie realizujemy projekty z dofinansowaniem unijnym.

Pytanie, w jakiej formie będzie realizowana infrastruktura przy ul. Marii Skłodowskiej-Curie? Był bowiem spór o to, czy stworzyć tam pasy rowerowe czy jednak wydzieloną drogę.

MK: Ostatnie rekomendacje i decyzje są za tym, by realizować tam pasy. I taka będzie najprawdopodobniej ostateczna decyzja. Co do terminu – przy ustalaniu budżetu na rok 2019, kiedy poznamy etap zaawansowania inwestycji na ten rok, będziemy mogli przybliżyć termin realizacji infrastruktury w ciągu ulicy Skłodowskiej-Curie w kierunku dworca. To jest oś, która jest bardzo istotna dla ruchu w mieście.

A pozostałe plany? Miała powstać droga wzdłuż ulicy Fordońskiej z kładką na torami magistrali węglowej, planowano też wybudowanie ścieżki wzdłuż Trasy Uniwersyteckiej.

MK: Te inwestycje są w trakcie opracowywania albo koncepcji, albo projektów budowlanych. W tej chwili analizujemy alternatywny przebieg drogi wzdłuż ulicy Fordońskiej – szlak rowerowy wzdłuż bulwarów nad Brdą. Projektanci uwzględniają sugestie zespołu ds. polityki rowerowej. Staramy się, by infrastruktura rowerowa była jak najlepiej odseparowana od infrastruktury pieszej, co nie zawsze się udaje ze względu na różne uwarunkowania.

Wniosek !  Mając zarezerwowany większy budżet można zrealizować więcej i szybciej bo przecież wtedy nie będzie problemu z brakiem ofert na wykonanie np kontrapasa na ulicy Wiatrakowej i  nie będzie potrzeby ogłaszania kolejnych przetargów. Kontrapas na Wiatrakowej miał powstać jesienią 2016 r. Czekamy na niego z niecierpliwością bo inwestycja ta ma być jedną z tych, które poprawią i ułatwią mieszkańcom Szwederowa możliwość zjazdu do centrum miasta.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *